Edukacyjny pobyt uczniów Zespołu Szkół w Grodzisku Dolnym w Hiszpanii


 

Dwie dziesięcioosobowe grupy uczniów Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Grodzisku Dolnym wraz z sześcioma nauczycielami przeżyły swoją niezwykłą przygodę edukacyjną, wyjeżdżając do The Centre of Preschool and School Education Gómez Moreno w Granadzie.  Te mobilności to bardzo ważne punkty  przedsięwzięcia pn. „Metoda projektu naszym sposobem na wyrównywanie szans edukacyjnych” realizowanego w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów” finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.  Cieszymy się, że pomimo pandemii udało się w końcu je zrealizować.

Głównym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów poprzez wzrost i rozwój umiejętności językowych, informatycznych i matematyczno-przyrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji poprzez wykorzystanie doświadczeń szkoły przyjmującej w zakresie metody projektu. Oczywiście zrealizowaliśmy założenia. Jednak zanim młodzi ludzie spotkali się z rówieśnikami z Hiszpanii w szkole uczestniczyli w zajęciach przygotowawczych z języka angielskiego, robotyki i laboratoriach przyrodniczych. W końcu nadszedł czas wyjazdu i poznanie rozwiązań szkoły hiszpańskiej, w której bardzo ważną rolę odgrywa metoda projektu. Spotkanie uczniów szkół to nauka poprzez wymianę doświadczeń w zakresie robotyki i nauk przyrodniczych, a przy okazji doskonalenie języka angielskiego. Program wyjazdu był bogaty w różne doświadczenie. Podczas wyjazdu nie zabrakło integracji młodzieży polsko-hiszpańskiej: wejścia do klas na lekcje, grupy interaktywne oraz praca w grupach polsko-hiszpańskich, ponieważ w takich grupach pracowali w szkole. Nie zabrakło wspólnych warsztatów z robotyki, gdzie to nasi uczniowie w zespołach polsko-hiszpańskich byli specjalistami.  Dla naszych uczniów to zajęcia przyrodnicze okazały się czymś nowym i intersujacym, ponieważ pracowali w inny sposób niż w Polsce. Tym razem mieli do wykonania 5 różnych zadań dotyczących Granady i okolic, np. rośliny, geologia, skały, jaskinie. Przygotowywali też w stołówce zupę chłodnik gazpacho z lokalnych produktów, a także zostali poczęstowani lokalnymi owocami. Szkoła to jeden z elementów mobilności. Ważna była też nauka poza nią. Bardzo naukowe było zwiedzanie Muzeum Jaskiń Sacromonte, a także zajęcia przyrodniczo-naukowe w terenie związane z Nerją – nauka o geografii tego miejsca, skałach, jaskini, roślinności itp. Właśnie Nerja to niewielka miejscowość w Andaluzji, w której znajdują się najbardziej spektakularne jaskinie w Europie, a także cudowne wybrzeże. To tutaj jest też Balkon Europy. Nasi młodzi wycieczkowicze zwiedzali również Frigilianę - niewielkie miasteczko leżące w południowej Hiszpanii. Jest to doskonały przykład tzw. pueblos plancos,  czyli białych miast. Dominują w nich budynki o fasadach pokrytych intensywnie białym wapieniem. Duże wrażenia na naszych uczniach zrobiło zwiedzanie Alhambry - to prawdziwa perła wśród zabytków w Hiszpanii - arabski pałac, który przykuwa wzrok olbrzymim kompleksem budowli oraz surowością ich architektonicznej formy. Oczywiście była też wycieczka po Granadzie. Niezwykłe wspomnienia pozostaną po pobycie w miasteczku Salobreña leżącego u stóp hiszpańsko-muzułmańskiego zamku na tzw. Costa Tropical, nad brzegiem Morza Śródziemnego. Piękne widoki, długa plaża, rosnące trzciny cukrowe i owoce tropikalne – przyjemne, ale i edukacyjna wyprawa.

                                                                                                          Monika Fila

                                                                                                   koordynator projektu