Zmiany w przepisach dot. wycinki drzew i krzewów


 

Od 17 czerwca br. weszły w życie nowe przepisy regulujące wycinkę drzew i krzewów na prywatnej posesji. Najważniejszą zmianą dla osób fizycznych, wprowadzoną przez nowelizację ustawy, jest ograniczenie swobodnej wycinki, którą do tej pory można było prowadzić na należących do nich nieruchomościach pod warunkiem, że wycinka nie jest związana z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Od tej pory właściciel nieruchomości planujący dokonać wycinki na swojej posesji będzie musiał o tym fakcie poinformować Wójta Gminy składając stosowne zawiadomienie. Zgłoszenie to powinno zawierać imię  i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości. Formularz zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa jest dostępny w siedzibie urzędu pok. nr 5 oraz na stronie internetowej gminy.

Wymóg zgłoszenia będzie dotyczył zamiaru usunięcia drzew, których pień mierzony na wysokości 5 cm będzie przekraczał:

  • 80 cm w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
  • 65 cm w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
  • 50 cm w przypadku pozostałych gatunków drzew.

W terminie 21 dni od otrzymania zgłoszenia, pracownik urzędu gminy dokona oględzin w terenie. 

Drzewo będzie można usunąć dopiero po upływie 14 dni od oględzin, pod warunkiem, że urząd nie wniesie sprzeciwu. 

Co istotne, drzewo powinno zostać usunięte przed upływem 6 miesięcy od terminu przeprowadzenia oględzin, w innym wypadku konieczne będzie dokonanie ponownego zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa.

Osoby fizyczne, usuwające drzewa na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz  podmioty o osobowości prawnej, mogą usunąć drzewo dopiero po uzyskaniu ostatecznej decyzji zezwalającej na wycinkę. Właściciel nieruchomości powinien wówczas złożyć wniosek wraz z wymaganymi załącznikami, wskazując przyczynę usunięcia drzewa.