Młodsi uczniowie naszej szkoły wraz z nauczycielami zostali zaproszeni do uczestnictwa w grupach interaktywnych- metodzie pracy stosowanej w szkole hiszpańskiej CEIP Gómez Moreno w Granadzie. Przeprowadzone zajęcia służyły zaprezentowaniu tej metody w naszym środowisku szkolnym. Działania te są wpisane w projekt pt. „Szkoła przyszłości” realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Erasmus+ sektor Edukacja szkolna.
Zajęcia pokazowe w szkole polskiej, czyli grupy interaktywne dotyczyły tematyki świątecznej. Do współpracy zostali zaproszeni nauczyciele realizujący projekt i rodzice. Zostały przygotowane 4 stanowiska do różnorodnych działań. Przy każdym stoliku był moderator, rodzic bądź nauczyciel, który przygotował dla grupy uczniów zadanie do wykonania w 20 minut. Dzieci miały możliwość rozwoju różnych umiejętności, ale też poszerzenia wiedzy. Pierwszy stolik to gra edukacyjna dotycząca tematyki świąt Bożego Narodzenia. Prowadziła ją pani Anna Zygmunt. Tutaj wiedza okazała się niezbędna. Przy drugim stoliku pani Magdalena Wnęk dała możliwość uczniom przygotować, upiec i ozdobić pierniczki. Było to nie lada wyzwanie. Efekty jednak okazały się smakowite. Trzeci stolik to królestwo klocków Lego i robotyki. Pan Tomasz Sołek przygotował pokaz robotów wykonanych z Lego Spike, a także czuwał nad wykonywaniem świątecznych budowli z klocków według określonych instrukcji. Dzieci miały możliwość spróbować programowania robota. Trudno im było opuścić to stanowisko. Robotyka jest fascynująca! Przy ostatnim stoliku pani Anna Czerwonka instruowała, jak z materiałów ekologicznych wykonać piękne ozdoby świąteczne. Okazuje się, ze z papieru toaletowego można zrobić błyszcząca gwiazdę, a z starej książki choinkę. Ważnym elementem tych zajęć była edukacja ekologiczna. Każda z grup miała możliwość uczestniczyć w przygotowanych przez moderatorów zajęciach, ponieważ co 20 minut dzieci zmieniały stolik. Warto zwrócić uwagę na to, że ta metoda rozwija umiejętności pracy w grupie, kompetencje społeczne, umiejętność pytania się i proszenia o pomoc oraz odwrotnie, umiejętność pomagania innym. To wszystko ma wpływ na poprawę efektywności nauki podczas zajęć, co potwierdzają analizy w szkole hiszpańskiej. Grupy interaktywne podnoszą też wiedzę i umiejętności, bo od moderatora zależy, na czym będzie polegało działanie uczniów. Tematyka może być różnorodna, więc nawet geografia czy historia nie jest obca osobom prowadzącym.
Zrobiliśmy pierwszy krok w zakresie wdrażania grup interaktywnych. Pokazaliśmy nauczycielom, jak warto pracować. Teraz tylko trzeba próbować kontynuować zapoczątkowane działania.
Dziękuję rodzicom i nauczycielom pełniących funkcję moderatorów. To oni wywołali zainteresowanie dzieci przygotowanymi zajęciami, przekazali cenną wiedzę i umiejętności oraz pokazali ciekawe podejście do nauki.
Monika Fila
koordynator projektu