Naukowe podsumowanie projektu w Zespole Szkół w Grodzisku Dolnym


 

W poniedziałek 2 grudnia. w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Grodzisku Dolnym odbyło się oficjalne podsumowanie projektu pt. „Język robotów-rozwijanie kompetencji językowych i TIK od najmłodszych lat” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, projektu „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej”, w którym uczestniczyło siedmioro nauczycieli.

Projektem objętych było siedmioro nauczycieli. Uczestniczyli oni w zagranicznych mobilnościach edukacyjnych, które obejmowały wyjazdy na kursy metodyczne i kursy GE z elementami ICT (naciska na słownictwo związane z robotyką). Trzeba zwrócić uwagę na szkoły językowe, w których zdobywali wiedzę: Regent Brighton i Regent Oxford.  Są to szkoły jedne z najpopularniejszych w Wielkiej Brytanii, które specjalizują się w uczeniu języka angielskiego uczniów międzynarodowych. Było to nieocenione doświadczenie, ponieważ nauka odbywała się najpierw 5 dni, a potem 10 dni kilka godzin dziennie pośród studentów z różnych krajów, np. z Francji, Szwajcarii, Korei, Włoch i Hiszpanii. Celem tego przedsięwzięcia było podniesienie kwalifikacji po to, aby w aktywny sposób włączyć się w przyszłości w prowadzenie projektów edukacyjnych w ramach różnych programów. Dzięki udziałowi w kursach nauczyciele poznali nowe trendy w edukacji, rozwinęli umiejętności metodyczne i językowe, co wpłynęło korzystnie na atrakcyjność prowadzonych w szkole zajęć.  Z realizacją tego projektu wiązały się różnorodne działania. Bardzo ekscytujący dla uczniów był w tamtym i w tym roku szkolnym Dzień Języków Obcych. To czas wypełniony wiedzą, ale i zabawą.  W trakcie 15 miesięcy nie zabrakło też informacji przekazanych innym nauczycielom i przede wszystkim lekcji, podczas których nauczyciele języków obcych wdrażali nowe metody i techniki pracy z dziećmi.

Ostatnim wydarzeniem było oficjalne podsumowanie projektu, które okazało się atrakcyjną formą nauki dla dzieci, a nauczycielom dało możliwość przeanalizowania wzrostu swoich kompetencji. W tym dniu uczniowie uczestniczyli w turnieju z robotyki „Walki robotów sumo”. Zawody zorganizował i przeprowadził pan Tomasz Sołek- prowadzący zajęcia robotyki w naszej szkole. Uczestnikom i widzom bardzo podobały się walki robotów. Zawody były bardzo efektowne i wyzwalały wiele emocji, ponieważ wzorowane są na prawdziwych japońskich walkach sumo, które stylem przypominają zapasy. Walka dwóch autonomicznych robotów toczyła się na powierzchni czarnego koła (ringu) ograniczonego białym marginesem. Wygrywał ten robot, który zdołał wypchnąć przeciwnika poza ring. Rozgrywki odbywały się w angielskiej scenerii, ponieważ pani Anna Czerwonka i pani Anna Zygmunt, nauczycielki języka angielskiego, przeprowadziły konkursy plastyczne dotyczące krajów anglojęzycznych i efekty prezentowały podczas podsumowania projektu. Salę zdobiły rysunki kl. V-VIII ukazujące zabytki i tradycje krajów anglojęzycznych oraz prace kl. I-IV dotyczące tradycji bożonarodzeniowych w Wielkiej Brytanii. Ważną częścią tej imprezy był pokaz robotów zbudowanych przez uczniów uczęszczających na zajęcia z robotyki, podczas którego koledzy i koleżanki mieli możliwość zapytać o szczegóły działania robotów, mogli dotknąć robota, a nawet spróbować go uruchomić. Wydarzeniami szczególnie byli zainteresowani uczniowie klas I-III, ponieważ niektórzy pierwszy raz uczestniczyli w takim naukowym spotkaniu. Na koniec zwycięzcy turnieju oraz konkursów plastycznych zostali nagrodzeni i otrzymali pamiątkowe dyplomy.

Realizacja projektu przełożyła się na efektywniejszą pracę podczas zajęć. Już można zauważyć osiąganie przez uczniów lepszych wyników z języka angielskiego na egzaminach zewnętrznych oraz duże zaangażowanie w dziedzinie robotyki. Udział nauczycieli w tym projekcie przyczynił się do nawiązania współpracy z szkołą zagraniczną i napisania dwóch projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu POWER i Erasmus+ skierowanych do uczniów.