Erasmus+. Pierwszy wyjazd grupy uczniów do Włoch


 
 

W ramach realizowanego projektu Erasmus+ zatytułowanego „Kodowanie, Robotyka i Nauczanie Cyfrowe w Europie”, w dniach 8-17 lutego 2018 r. grupa 12 uczniów gimnazjum w Grodzisku Górnym przebywała w Bagherii na Sycylii w szkole Ciro Scianna.

Podczas pobytu młodzież spotkała się po raz pierwszy z uczniami zaprzyjaźnionych szkół z Włoch i Węgier. Ta składająca się z trzech krajów drużyna liczyła w sumie 28 uczniów, którzy pracowali w mieszanych grupach pod opieką opiekunów. Tuż po przyjeździe wszyscy goście zostali bardzo serdecznie przywitani przez szkolną orkiestrę, która wśród wielu utworów zagrała hymn Polski, Włoch i Węgier. Następnie dyrektor szkoły pani Carmela Tripoli oraz koordynator projektu pani Maria Luisa Florio przywitały wszystkich gości i przedstawiły swoją szkołę. W następnych dniach był też czas na obserwację zajęć w klasach.

Podczas wspólnych zajęć podopieczni wraz ze swoimi rówieśnikami z Węgier dzielili się swoją wiedzą w dziedzinie robotyki z uczniami z Włoch, natomiast młodzi Włosi przekazywali swoją wiedzę w dziedzinie kodowania. Obydwie te dziedziny wiedzy są bowiem pokrewne i uzupełniają się. We wszystkich działaniach potrzebna była również wiedza w dziedzinie nauk ścisłych jak i znajomość języka angielskiego, który był językiem komunikacji.

Program zajęć był bardzo napięty. Zapoznając się oraz wspólnie testując swoje roboty, młodzież pracowała w mieszanych polsko-włosko-węgierskich grupach. Włoscy partnerzy stawiali pierwsze kroki w przygotowaniach do konkursu z robotyki, który odbędzie się w maju 2018 r. w Polsce, a w którym zawodnicy z obydwu tych krajów wezmą udział. Ważnym punktem była konferencja dotycząca robotyki zatytułowana „Challenge our Coding and Robotics in Europe” podczas której profesor Uniwersytetu w Palermo Antonio Chella zaprezentował zaawansowanego robota, który mówił i tańczył.

Bardzo ciekawy był też program kulturalny przygotowany przez włoskich partnerów, który dał uczestnikom wyjazdu wgląd w sposób życia tamtejszych ludzi. Najważniejszymi punktami programu kulturalnego była wycieczka na wulkan Etna oraz zwiedzanie miejscowego muzeum poświęconemu wulkanom, gdzie uczniowie dowiedzieli się różnych ciekawostek z nim związanych. W muzeum Gemellaro w Palermo uczniowie oglądali niewidzialny gołym okiem świat, w Bagherii poznawali kościoły oraz wille pochodzące z XVIII i XIX wieku, które pełnią dzisiaj rolę muzeów z bardzo ciekawymi eksponatami oraz brali udział w charytatywnym, walentynkowym koncercie operowym. Poza zwiedzaniem Bagherii uczniowie brali też udział w zorganizowanych wycieczkach do Palermo, Cefalu, czy Aspry. Po raz kolejny sprawdziło się zatem powiedzenie, że podróże kształcą.

Więcej zdjęć z pobytu na stronie szkoły